Cerita LadiesPurple
Si LadiesPurple

Nyan Cat

Status ; hye si cantik dan si hensem...dtg la selalu yer...

get this widget here
Mereka Terhebat

↔ si Pemilik BLog
↔ Orang TErsayang
↔ Kawan Blog
↔ Back to post.


google



Sembang-sembang Sini



Older Post | Newer Post
TAKUT DENGAN BERAT BADAN SENDIRI...jom kira BMI sama-sama
Tuesday, January 17, 2012 | 8:05 PM | 7 comments


ASALAMUALAIKUM

hai.sihat semua...ada sesetengah orang...selalu perempuan la..lelaki pun ada...ha..jangan nak tipu..nur tahu korang pun kadang-kadang takut kan kalu nak timbang berat dan

''ish,berat dah bertambah.kena diet ni''...dah-dah..jangan pikir sangat..jom nur ajar korang kita BMI..


apa kebenda tu BMI...maksud dia indeks jisim tubuh..


contoh pengiraan macam ni yer...

berat badan (dalam kilogram)/(tinggi x tinggi)(tinggi dalam meter)

maksud nye..nur bagi pengiraan tinggi dan berat nur

berat nur: 46.8
tinggi nur:150 ..jadi ye kalu dalam meter 1.5

kira macam ni

46.8/(1.5 x1.5)=20.8

kat sini da jadual untuk BMI yang korang kira tadi..


kurang dari 18.5 > kurus
18.5 hingga 22.9 >ideal
23.0 hingga 27.0 > berat badan berlebihan
melebihi 27.0 > obersiti dan berisiko tinggi


nak tips diet tak...tak nak pun nur nak bagi...

1.korang kena yakin dengan diri..jangan tak makan semata-mata sebab nak kurus..jangan la buat macam tu..tak da faedah pun.
2.kurangkan minum air berais
3.pastikan korang ambik sarapan.supaya korang dapat tenaga.
4.pilih makanan yang tidak berminyak,kurang lemak..yang tu semua dah tahu kan
5.jangan makan waktu malam.
6.nur da baca something .tak tahu la metos ke apa kan.kalu lebih tidur pun boleh sebabkan berat badan bertambah.



pesanan:jangan paksa diri..jangan ambik ubat macam-macam untuk kurus.ambik makanan berkhasiat..jangan lupa..




salam sayang.